Opettajalle huomautus yritysyhteistyöstä ja somepäivityksistä

Alla oleva kirjoitus on julkaistu Facebook-profiilissani 25.2. 

Nyt kun noin parin vuoden ajan jatkunut ”tanssi” on tullut siihen pisteeseen, että aletaan puhua julkisuudessa nimillä niin minullakin on viimein mahdollisuus esittää omia näkemyksiäni ja ajatuksiani asioista, joita kantelija on halunnut tuoda julkisuuteen.

Savon Sanomien aiheesta kirjoittama juttu on mielestäni erittäin asiallinen, mutta on maksumuurin takana, joten teen tähän jonkinlaisen koonnin sen sisällöstä lisäten siihen oman näkökulmani.

Savon Sanomat 25.2. kirjoittaa kolmesta AVI:lta tulleesta huomautuksesta, jotka olen saanut:

Minun näkökulmasta katsottuna kysymys on seuraavanlaisista laiminlyönneistä/väärin menettelyistä.

1.     1. huomautus

Minä ja työnantajani emme huomanneet kysyä vanhemmilta lupaa oppilaiden liikuntatulosten tallentamiseen siinä vaiheessa, kun kehittämääni monipuolisuusanalyysityökalua oli käytetty n. puoli vuotta ja työkalu siirtyi yrityksen omistukseen. Kysyimme luvan, kun meitä siitä huomautettiin. Tietoturvarike oli se, että oppilaiden nimiä ja liikuntatuloksia oli tallennettu yrityksen omistamaan tietokantaan. Nyt ennen luvankysymistä tallennetut nimitiedot ja tulokset on poistettu. Lisäksi minä olen ainut henkilö, joka on nimiä ja tuloksia nähnyt/käsitellyt. Sen jälkeen, kun lupa kysyttiin, ei tietokantaan ole syötetty nimitietoja vaan pelkästään liikuntatehtävien tuloksia.

2.    2.  huomautus

Olen tehnyt (pääasiassa tänne) Faceen julkaisuja työstäni, joissa olen kertonut suurimmaksi osaksi oivalluksista ja onnistumisista, joita olemme yhdessä oppilaideni kanssa kokeneet. En ollut kysynyt lupaa julkaisemiini kuviin, joissa oppilaiden kasvot eivät näy. Minulla oli väärä käsitys, että oppilaat eivät olisi tällöin tunnistettavissa. Päätöksen mukaan oppilaat voivat olla tunnistettavissa, koska kyseessä on pienehkö paikkakunta, jossa elämme.

3.     3. huomautus

Olen julkaissut täällä Facessa tietoja oppilaideni kunnosta ja liikuntatulosten kehittymisestä. Näin ei olisi saanut tehdä, koska liikuntatulokset ovat rinnastettavissa terveystietoihin ja oppilaiden yksityisyys voi näin vaarantua, jos he ovat tunnistettavissa.

Summa summarum

Eniten olen itse pahoillani kuvien julkaisemisesta, mikäli siitä on aiheutunut mielipahaa joillekin oppilailleni tai heidän vanhemmilleen näiden vuosien (yli 10v) aikana. Mikäli näin on käynyt, olen valmis pyytämään henkilökohtaisesti anteeksi kaikilta, joita julkaisuni ovat loukanneet. Lupaan myös poistaa kyseiset kuvat seinältäni. Kantelijan huollettavasta en tietääkseni ole koskaan julkaissut sellaista kuvaa, jossa olisi ollut pienintäkään vaaraa tunnistettavuudesta.

Sen sijaan kenenkään oppilaan tietoturvan vaarantumisesta en ole huolissani. En ole myöskään huolissani siitä, että ketään oppilastani pystyttäisiin yksilöimään täällä somessa julkaisemieni liikuntatulosten perusteella, kuten AVI antamaansa huomautusta perusteli. 

Joka tapauksessa olen pahoillani tekemistäni laiminlyönneistä ja virheistä etenkin sen vuoksi, että huhut asian ympärillä ovat koskettaneet myös oppilaitani aiheuttaen epätietoisuutta ja huolta, jota heidän ei mielestäni tarvitsisi kantaa. Olen ottanut opikseni näistä tapahtumista ja aion jatkossa olla huolellisempi tekemisissäni, jotta vastaavilta prosesseilta vältyttäisiin. Mielestäni tällaiset palvelevat kaikkein vähiten heikoimmassa asemassa olevan eli lapsen etua.

Tämän asian suhteen sisässä on vielä pari kantelua, joista ei ole tullut päätöstä, joten valitettavasti asiaan tullaan todennäköisesti vielä palaamaan myös julkisuudessa. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Huomioita lasten ja nuorten elintavoista ja niiden vaikutuksista heidän hyvinvointiin

Lääkkeitä liikkumattomuuteen ja fyysisen toimintakyvyn kehittämiseen

Lasten fyysisen toimintakyvyn parantaminen ei vaadi taikatemppuja tai lisäkustannuksia